
 
 

The Structured Absence of Television within  
the South African Mediascape Prior to 1976 

 
 

Ron Krabill 
 
 
Abstract 
 
The following paper is the second chapter of my dissertation, titled “Starring Nelson 
Mandela and Bill Cosby:  Television, Identity, and the End of Apartheid.”  The claim of 
the dissertation is that television made possible a transformation of the identities of White 
South Africans.  White South Africans’ experiences of television heightened their 
awareness of the international community and their exclusion from that community.  
Likewise, images of White and Black were viewed in a shared communicative space 
(formed by the medium of television), altering South Africans’ understandings of the 
“other” as well as themselves.  These images made a wider range of identities available 
to White South Africans, thereby undermining the salience of the widespread identity of 
White South Africa as an isolated outpost of civilization on the tip of the continent and 
the world, dependent on White supremacy for survival.  Although this identity was by no 
means completely abandoned, its subversion by new identities opened through the 
communicative space of television diminished White South Africans’ willingness to 
support the more extreme elements of the apartheid regime.  This shift in turn altered the 
nature of political mobilization in late-apartheid South Africa, and continues to 
reverberate throughout the periods of democratic transition and consolidation to the 
present day.  This chapter intends to provide the historical background to the 
controversies and politics surrounding television prior to its introduction in 1976.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Copyright © 2002 by Ron Krabill and TCDS



 1

THE STRUCTURED ABSENCE OF TELEVISION WITHIN  
THE SOUTH AFRICAN MEDIASCAPE PRIOR TO 19761 

Ron Krabill2 

 

More than 130 nations preceded South Africa in establishing a television service.  Unlike 

nearly every other country without television at the time, South Africa resisted television 

as a concept long after it had attained both the financial and technological resources to 

make either commercial or state-owned television broadcasting a reality.  South Africa’s 

lack of television prior to 1976 was neither a quirky oversight nor evidence of an 

unsophisticated Ludditism.  Rather, the absence of television was the result of the ruling 

National Party’s ideology of cultural purity combined with the appropriation of cultural 

imperialism discourses from leftist critiques in the West.   

 

The absence of the actual medium of television within the country does not, however, 

mean that television played no role in the social or political life of South Africa before its 

introduction.  On the contrary, television became a structured absence in relation to 

which political identities were reflected.  In other words, television’s absence was a 

constitutive, rather than a pure, absence.  Debates around television became a forum in 

which the growing isolation of the South African nation could be safely discussed by 

White3 South Africans without delving into the more important issues of apartheid 

policies.  The structured absence of the medium was constituted by a conceptual 

understanding of television which bore only loose resemblance to the medium itself, and 

                                                 
1 This chapter was supported by a New Social Science Training Fellowship from the Transregional Center for 
Democratic Studies (TCDS) during the Fall of 2001 at the New School University.  I would like to thank Elzbieta 
Matynia, Timo Lyyra and the entire TCDS staff for their work in putting together this fellowship program, and each of 
my colleagues in the program for their invaluable contributions to this chapter.  Particular thanks go to Sean Jacobs for 
his assistance, along with Kalina Kamenova and Tuija Parikka of our working group on mass media and the public 
sphere.  I also want to give special thanks to Jeff Goldfarb for his insightful comments on the chapter during two public 
presentations and Robert Kostrzewa for encouraging my involvement with the fellowship. 
2 Ph.D. candidate in Sociology and Historical Studies in the Graduate Faculty of the New School University. 
3 I adapt the use of upper case first letters of words denoting ethnic and/or racial groups from the work of Kimberlé 
Crenshaw (1988) “Race, Reform, and Retrenchment:  Transformation and Legitimation in Antidiscrimination Law,” 
101 Harvard Law Review, 1331, 1332 n.2, and W.E.B. DuBois (1971) “That Capital ‘N,’” in Julius Lester, The 
Seventh Son, 12, 13.  Unlike Crenshaw and DuBois, however, I choose to capitalize both White and other-than-White 
categories.  The use of upper case letters is used to avoid the naturalizing of these socially constructed ethnic 
categories, a particularly necessary distinction in apartheid South Africa, with its complex and arbitrary categorizations 
of people which carried such powerful consequences.  The apartheid state categorized people into White (mostly 
European), African (indigenous), Indian (from the Indian subcontinent), and Coloured (mixed race); African peoples 
were further divided into “tribal” groups according to language (see footnote seven below). 



 2

came to represent much larger issues within the terrain of South African political 

identities.   

 

The comparatively petty structured absence of television was mirrored by the far more 

consequential and complex structured absence of Black4 South Africans in conventional 

politics in profound ways, both before and after television’s introduction.  Not unlike 

television prior to 1976, Black South Africans were prevented from active participation 

in conventional politics, yet their distorted presence in the form of a White-constructed 

understanding of them – the swart gevaar, or “Black peril” – dominated politics and 

public policy.  

 

This chapter briefly sketches the electronic mediascape of South Africa prior to 

television’s introduction through the debates surrounding television at the time, in order 

to expose the mindset behind the National Party’s social engineering that perpetuated 

both apartheid and the banning of television.  The chapter also addresses the question of 

what changed, allowing television to eventually be introduced in 1976.  Although this 

study’s primary concern is the impact of television following its introduction, an 

understanding of the context within which television was at first prevented – and later 

introduced – is essential if we are to comprehend the form it took and the results it 

created after 1976.  Subsequent chapters will show the continuing parallels between 

television and the structured absence of Black South Africans in conventional politics, 

and the implications of these interactions for White political identities leading up to and 

continuing through South Africa’s democratic transition. 

VERKRAMPTE5 FEAR AND THE BANNING OF TELEVISION 

                                                 
4 Like many others, I adopt the approach of identifying all those denied full rights under apartheid (i.e., those of 
African, Indian, or so-called Coloured descent) as Black.  White, then, comes to identify those South Africans of 
British and other descent whose primary language is English, and those known as Afrikaners, of primarily Dutch and 
other European descent who immigrated to South Africa in the 18th century and earlier.  If referring to any of these 
groups specifically, I will use the more precise term.  These identities were the bedrock of South African social and 
political structures throughout the apartheid era, and their histories both preceded and extend beyond the apartheid era 
itself. Of course, these divisions are never as clean-cut as they seem, and many individuals transgressed their imposed 
ethnic identities; however, the exceptions were relatively few and far between in the highly antagonistic and racially 
charged South Africa politics. 
5 Verkrampte refers to the more conservative branch of the National Party, as opposed to the less conservative verligte 
(in Afrikaans, literally “enlightened”).  The verkrampte are considered to have wielded control of the National Party 
from the time of its political ascendancy in 1948 until the assassination of Prime Minister Verwoerd in 1966. 



 3

The primary constraint on the development of television infrastructures is most often 

economic, since the technology itself requires a much higher amount of capital to initiate 

than other forms of mass media such as radio and print.  However, South Africa had 

established itself as a highly industrialized economic power since the turn of the 20th 

century, due largely to massive natural resources of gold, diamonds, and copper mined 

through the exploitation and social engineering first of segregation and then of 

apartheid.6  The lack of television prior to 1976 was a direct result of the divisions within 

South African society as expressed through the state’s media policy. 

 

According to Rob Nixon,7 the established political camps of South Africa positioned 

themselves in the debate around television into three primary categories:  the ruling 

National Party (referred to as the Nationalists8 in South Africa), the relatively9 less 

conservative United Party (UP), and the variety of social movement organizations in 

opposition to apartheid.  Those readers familiar with South Africa will immediately 

recognize these three political camps as drawing their overwhelming support from 

corresponding racial and ethnic categories within South Africa:  Afrikaners, English-

speaking White South Africans, and Black South Africans, respectively.  

 

Nixon reconstructs an insightful glimpse into the discourse with which the Nationalists 

rationalized barring the medium.  This discourse was based on an opposition to an 

unusual combination of ideological foes, with a heavy dose of what might today be called 

“family values” thrown in.  According to Nixon, the Nationalists’ opposition to TV was a 

part of their  

struggle against national ‘dilution’ in all its varieties – through liberal 
individualism, racial mixing, communism, imperialism, monopoly 

                                                 
6 Although apartheid was not officially codified until the early 1950s under the National Party government, legal 
segregation and its accompanying exploitative racial state policy preceded apartheid throughout South Africa’s history 
since the discovery of these natural resources. 
7 Rob Nixon (1994) Homelands, Harlem and Hollywood:  South African Culture and the World Beyond  (New York:  
Routledge). 
8 When the term Nationalist(s) appears with an upper case “N,” it refers to the National Party and/or its supporters; if a 
lower case “n” is used, it refers to the ideology of nationalism and its related terms. 
9 I emphasize the use of relatively; in spite of being slightly to the left of the Nationalists, the UP consistently 
supported the underpinnings of apartheid if not all of its specific elements. 



 4

capitalism, commercialism, and the cosmopolitanism of English-speaking 
South Africans and the Jewish and Indian diasporas.10 

 

It’s a dizzying and incongruous set of enemies unless one is familiar with the historical 

trajectory of the Afrikaner people represented by the Nationalists.  Although this history 

is far too long and full of interesting turns to do it any justice here,11 it should be noted 

that the Afrikaners struggled for many years against the British for control of South 

Africa, leaving the British Cape Colony along the southeastern coast to form the Orange 

Free State and the South African Republic (ZAR) of the interior in the mid-nineteenth 

century.  After gold and diamonds were discovered in the ZAR, England claimed the 

ZAR and the Free State for its own, culminating in the South African War12 at the turn of 

the century.  Hence the Afrikaners have, almost from the beginning, resisted English 

control with some success and a good deal of failure.  Not until the National Party won 

the 1948 elections did Afrikaner ethnic nationalism succeed in gaining political control 

over all of South Africa, although economic control still lay largely in the hands of 

English-speaking South Africans.  As Nixon puts it, “Afrikaner alarm over TV’s 

imagined onslaught was partly a fear of historical regression, of losing to British and 

American imperialists the cultural, political, and economic clout that Afrikaners had 

significantly extended since rising to power in 1948.”13 

 

This history, combined with the Soviet support of the armed resistance to the South 

African state, left the Nationalists heavily invested in a siege mentality.  Hence the 

struggle against television became a struggle to retain a pure national identity against 

both capitalism and communism, the United Kingdom (and the United States by 

association) and the Soviet Union, individualism and internationalism.  Given the power 

of Cold War international divisions, the Nationalists’ insistence on viewing both sides as 

                                                 
10 Nixon, 59, 60. 
11 See William Beinhart, (1994) Twentieth Century South Africa (Oxford:  Oxford Univ. Press), and Monica Wilson 
and Leonard Thompson, eds. (1971) The Oxford History of South Africa.  2 vols. (Oxford:  Clarendon Press). 
12 Until recently, this conflict was known as the Anglo-Boer War, or simply the Boer War.  Boer literally means farmer 
in Afrikaans, but is often used to refer to the Afrikaners as a whole, at times in a derogatory way, at other times 
neutrally. 
13 Nixon, 54, 55. 



 5

an enemy – combined with their rejection by the non-aligned states because of apartheid 

– left South Africa a largely isolated political entity.14 

 

The effort to maintain the “purity” of the Afrikaner was imagined to face an internal 

threat as well:  racial miscegenation.  The nearly constant fear of miscegenation was also 

linked to television, as given evidence by a particularly interesting fable told to 

parliament by Albert Hertzog, the Nationalist Minister of Post & Telecommunications 

and son of a former Prime Minister: 

It is afternoon and the Bantu15 house-boy is in the living room cleaning 
the carpet.  Someone has left the television set on.  The house-boy looks 
up at the screen, sees a chorus line of white girls in scanty costumes.  
Suddenly, seized by lust, he runs upstairs and rapes the madam.16 

This quote exposes many layers of racialized fears, from the terror of miscegenation to 

the myth of Black hypersexuality to an implied inability of indigenous people to view 

television with a critical eye.  It also shows the extent to which White South Africans, in 

spite of the nearly ubiquitous physical presence of Black South Africans in their lives as 

so-called house boys, maids, and other kinds of manual workers, viewed Black South 

Africans as a mostly unfamiliar, “seen but not heard” entity.  In other words, Black South 

Africans were viewed in the context of a structured absence.   

 

The Nationalists’ discourse was heavily gendered as well as racialized.  Television was 

portrayed as the purveyor of sex and filth, the destroyer of moral values, and the endpoint 

of an uncontrolled capitalism which threatened to destroy not only the racial hierarchy, 

but also the hierarchy of the home.  One journalist combined these ideas into a scenario 

in which: 

Just as the alcoholic says with every glass:  just the one, then I’m going 
home, so we will say:  just the one program, then I will go to sleep.  And 

                                                 
14 The irony of this political and cultural isolation, largely self-imposed, should not be lost on students of the Cold 
War, since South Africa remained a powerful military force supported by the West in Southern African Cold War 
conflicts. 
15 Bantu literally means “the people” in many African languages; in South Africa, it was originally used as an 
indication of an individual or group being African, but the term came to be viewed as pejorative by Africans when 
associated with state policy.  During the Black Consciousness Movement, Bantu Steven Biko attempted to reclaim the 
term as a positive one, although the controversy continues to this day. 
16 Nixon, 52. 



 6

while the servants enjoy the programs during the day, the wife will be at 
work so as to help pay for the new “must have.”17 

The fear of miscegenation and the destruction of racial, gender, and even economic 

hierarchies through the power of television was transformed into a particularly powerful 

trope when extended to international relations.  Thus television became the great racial 

and cultural miscegenator via capitalist-communist international imperialism, destined to 

destroy the White man and his moral superiority as given its purest incarnation in the 

Afrikaner people.  At least one parliamentarian, J.C. Otto, made the argument explicit: 

Liberalists, communists and leftists all use TV to influence people.  In 
many programmes the white man is presented as a bad person, as the 
suppresser and exploiter of the black man.  The white man is depicted as 
the person causing misery and frustration for the black man. . . . The 
overseas money magnates have used television as a deadly weapon to 
undermine the moral and spiritual resilience of the white man.18 

 

For the guardians of apartheid, the coverage of the American civil rights movement via 

television became proof positive of the medium’s evil.  Editorialists on both sides of the 

Atlantic claimed a significant role for television in the civil rights movement’s success, 

regardless of their opinion regarding the positive or negative nature of that success.  For 

example, James Burnham wrote a 1966 editorial for the National Review that claimed: 

The absence of a native liberation movement in South Africa is 
equivalent, very nearly, to the enforced absence of television. . . . What is 
“the civil rights movement,” what could it be, apart from the media?  The 
Montgomery bus strike that began its history, the march on Selma that 
brought it top billing, would have been nothing but a local bus strike and a 
local marching if it were not for the media; nothing would have 
constituted them part of a “movement” of historical significance.19 

Such claims created a good deal of anxiety for the proponents of apartheid, complicated 

by the already rising ideological interactions between the Black Consciousness 

Movement (BCM) in South Africa – of which Bantu Steven Biko was the best known 

spokesman – and the Black Power movement in the United States. 

All of these discursive elements fused to become a massive specter on the Nationalist’s 

horizon.  Television was compared to the atom bomb and found, astoundingly, less 

                                                 
17 Quoted in Nixon, 52. 
18 Ibid., 53, 60. 



 7

desirable:  “While the atom bomb kills the body, television destroys the soul.”20  Hertzog 

himself told parliament that “inside the pill [of TV] there is the bitter poison which will 

ultimately mean the downfall of civilizations.”21  Thus the Nationalists fought the battle 

over television not as a side skirmish, but as central to their very understanding of 

Afrikaner identity.  The structured absences of both television and Black South Africans 

made space for a phantasmagoric construction of both the medium and the people, as 

well as of the interactions between the two. 

 

VERLIGTE22 DEFENDING THE HOMELANDS:  SEPARATE BUT EQUAL 

Not all opponents of television utilized such a basic cause-and-effect approach to the 

medium, however.  One of the more interesting strategies was to co-opt the role of 

defender of non-White sovereignty.  This paternalistic argument used the literal 

translation of apartheid – apartness – to claim an ideal of separate but equal.  In this line 

of reasoning, television was not a threat to the universal White man or to a more specific 

Afrikaner identity, but rather to the supposedly fragile yet honorable cultural traditions of 

the indigenous African peoples themselves, portrayed here as classic noble savages.   

 

These arguments gained strength in the 1960s as the Bantustan system (better known 

outside South Africa as “homelands” – pseudo-independent states within South Africa 

which effectively segregated indigenous peoples onto resourceless and economically 

depressed reservations) gained momentum with the ruling Nationalists.  Concepts such as 

Marshall McLuhan’s “global village” reinforced these fears.23  Nixon compares journalist 

Beaumont Schoeman’s description of television as a despised “powerful medium of 

integration:”   

TV doesn’t respect differences and stresses uniformity.  It breaks and 
loosens up cultures; it sweeps aside borders and eats away at the values of 
communities.  The propagandists call it a powerful agent of 
democratization which is a sweet-sounding equivalent of calling it an 

                                                                                                                                                 
19 Ibid., 66. 
20 German physicist quoted by Afrikaners in Nixon, 45. 
21 Quoted in Nixon, 45. 
22 See footnote five above. 
23 Nixon, 63.  See Marshall McLuhan (1964) Understanding Media:  The Extensions of Man (New York:  McGraw-
Hill). 



 8

agent of homogenization. . . . Nor is there a more effective instrument for 
the furtherance of integration.24 

with the words of McLuhan: 

As electrically contracted, the globe is no more than a village.  It is this 
implosive factor that alters the position of the Negro, the teen-ager, and 
some other groups.  They can no longer be contained, in the political 
sense of limited association.  They are now involved in our lives, as we in 
theirs, thanks to the electric media.25 (emphasis in original) 

Nationalist leaders were thereby able to justify opposition to television as a threat 

to “the multiple sovereignties of all South Africa’s kaleidoscopic ‘ethnic nations’ . . . by 

parading the kind of sensitivities to difference that would scarcely seem incongruous in a 

contemporary American manifesto of multiculturalism.”26  The inherent contradictions 

between the race-war scenario and the protection-of-vulnerable-native-cultures scenario 

ran throughout the National Party and the apartheid state, including the arguments 

surrounding television, and foreshadowed the shifts in both media policy and racialized 

identities which led to the arrival of television and, eventually, the transition from 

apartheid. 

 

THE INTERNATIONAL STATUS SYMBOL 

As mentioned earlier, not all White South Africans favored the ban on television.  In fact, 

the struggle of the Nationalists to keep the technology out of the country was significant 

in that it was, indeed, a struggle.  The supporters of television were outspoken and 

persistent, first requesting its introduction in 1953 and frequently afterwards until they 

were successful in 1976.  Though television was never the primary item on the 

government’s agenda during these two decades, it remained a constant and contentious 

issue.  These supporters were primarily identified with the United Party (UP), the 

majority of whose supporters were English-speaking White South Africans. 

The role of English-speaking South Africans in apartheid-era politics has been a 

consistent source of controversy, and remains so today.  This group has been viewed by 

some as consistently opposing the nationalist and isolationist rhetoric of the National 

                                                 
24 Nixon, 63. 
25 Ibid. 
26 Ibid. 



 9

Party outlined above, while advocating for a more cosmopolitan and liberal approach to 

race relations.  Critics claim that the UP was provided the easy escape hatch of self-

righteousness by the extremism of the Nationalists, while continuing to benefit from the 

economic and racial policies of apartheid.  Both of these claims were evident in the 

debate concerning television. 

 

The English-speaking press consistently defined the absence of television in South Africa 

as embarrassing evidence of South Africa’s isolated, backwater status.  This group of 

South Africans had always maintained much greater ties to Europe in general and the 

United Kingdom in particular, often attending British universities or spending some time 

in the Commonwealth, resulting in both greater sensitivity to international opinion and 

less affinity to the Afrikaner nationalism of the ruling party.  Thus the absence of 

television came to represent all that was isolated and internationally embarrassing; 

television was the international status symbol of modernization and civilization that was 

denied.  According to Nixon: 

The UP and White English Press disclosed a persistent anxiety about 
South Africa’s possible disqualification from the inner circle of civilized 
modern nations.  TV thus became a threshold issue:  lacking this 
paramount marker of technological modernity South Africa risked 
banishment from the club of the truly civilized.27 

 

Yet this approach was far from free of its own racialized perspective.  As Nixon argues, 

the clamor for television allowed the UP to portray themselves as “outriders of progress 

and rationality” based on the equating of both Afrikaner and African cultures as “mired 

in irrationality.”28  This type of argument becomes particularly loaded in the context of 

African colonial history, with yet another group of White people claiming to carry the 

flame of civilization into the dark continent.  What was not mentioned in this argument 

was the very real possibility that an economically powerful yet politically weakened 

English-speaking South African community would benefit from, perhaps even control, 

commercial television if it were introduced.   

                                                 
27 Ibid., 68. 
28 Ibid., 69. 



 10

 

Perhaps most ironic, however, is the importance which the UP and its supporters placed 

upon television at a time of fierce state repression against the anti-apartheid 

movements.29  The extent to which the UP continued to support the linchpins of apartheid 

while claiming a progressive role in the struggle for television and, by inference, race 

relations has been pointed out by several scholars.30  Nixon goes so far as to call this 

“displaced shame,” citing an ironic statement by the UP that: 

The United Party believes that the policies of the Nationalist Government 
over the years in regard to television have placed South Africa in a 
humiliating and indefensible position in regard to other countries, and we 
reject the intolerance, bias and falseness of such policies.31 

Nixon also cites a 1969 editorial which said “this deprivation has been deliberately 

imposed on the people of this country. . . . The extent of the stultification to which South 

Africans have thus been subjected is practically incalculable.”32  These statements are 

nothing short of ludicrous coming from a party that consistently rejected attempts at real 

reform of the apartheid system, the source of international condemnation of the South 

African state.  Yet the extremism of the National Party and the “safe technological terrain 

of TV enabled a group [the UP] that benefited from and (in all important spheres) 

advocated apartheid, to portray itself as the standard-bearer of a progressive 

modernity.”33 

 

A QUESTION OF PRIORITIES 

As we have seen, the major political parties of White South Africa viewed the struggle 

over television as essential to their understandings of the world and their position within 

it, as well as tying television to ideas of progressive or conservative politics.  However, 

in spite of the raging controversy surrounding television in South Africa, 85 percent of 

the population – Black South Africans – remained essentially disinterested in television.   

 

                                                 
29 I pluralize movements in order to indicate that, although they shared the goal of ending apartheid, the many 
organizations were far from unified in either ideology or tactics. 
30 Nixon, 68; Ruth Tomaselli, Keyan Tomaselli and Johan Muller, eds. (1987) Broadcasting in South Africa (Bellville, 
Cape, RSA:  Anthrops). 
31 Nixon, 70. 
32 Ibid. 



 11

Only one and a half percent of Black homes even had electricity in the mid-1960s.  As a 

result, the introduction of television would mostly have meant only another disparity 

between White and Black life.  More importantly, the Black communities of South Africa 

faced minimal wages, disruption of home life due to enforced migrant labor and long 

commutes, abominable housing conditions, fierce police brutality, and the complete lack 

of formal political channels to challenge these circumstances, all due to the system of 

apartheid.  Therefore, it can hardly be surprising that the anti-apartheid movements of 

South Africa never took up the cry for television as even a remotely high priority.   

 

For Black South Africans, then, television came much closer to being a pure rather than 

structured absence.  The lack of financial resources to engage in television production, 

coupled with the Nationalist government’s control over broadcasting facilities, left little 

reason for the anti-apartheid movements to hope that the introduction of television would 

result in any substantial gains for their cause.  Instead, the anti-apartheid movements 

turned their media attention toward radio, which became a site of contestation between 

the movements and the apartheid state. 

 

CONTESTING THE AIRWAVES THROUGH SOUTH AFRICAN RADIO 

Radio began in South Africa in several places as a scattered, experimental, private 

medium.  Not until the arrival in South Africa of Sir John Reith, the British Broadcasting 

Corporation’s (BBC) founding visionary, on a state-sponsored trip in 1934 were efforts 

made to organize radio broadcasting in a consistent manner.  Reith brought with him the 

guiding philosophy and model of public service broadcasting on which the BBC was 

based, and the government followed Reith’s suggestions in the founding of the South 

African Broadcasting Corporation (SABC) in 1936.34  The SABC was designed to serve 

the public interest and to build a national identity, although both this public and this 

nation excluded Black South Africans.  The SABC was also expected to play a role in 

uplifting the culture of this public; in other words, the SABC was not intended to simply 

                                                                                                                                                 
33 Ibid., 68. 
34 Ruth Tomaselli (1994) “The mediazation of culture:  John Thomposon and the vision of public service 
broadcasting,” South African Journal of Philosophy 13:3, p. 130. 



 12

entertain and inform White South Africans, but also to educate them in an effort to 

“improve” their tastes and preferences. 

 

The result of this English-derived mandate, when applied to South Africa in the period 

between the South African War and the rise of the National Party, was a broadcasting 

policy which seemed innocuous and neutral to most English-speaking South Africans.  

Afrikaners, on the other hand, viewed much of the SABC’s programming as an elitist, 

external assault on their culture.  The limited use of Afrikaans on the early SABC and the 

elevating of European cultural products over local interests exacerbated the sense that the 

SABC was serving the needs and interests of the English-speaking elite rather than those 

of the Afrikaners.   

 

With the National Party’s rise to power in 1948, the SABC became an early target for the 

appropriation of the means of cultural production.35  The degree to which the National 

Party directly controlled the SABC – as opposed to indirect control through appointments 

to the board, etc. – in the ensuing decades remains an issue of some contention.  But 

regardless of the exact extent of party control, there is little dispute that the SABC 

became a much more unequivocal mouthpiece for the government under the Nationalists.  

Given that all radio originating within South Africa was affiliated with the SABC, this 

new role for the SABC was significant. 

 

Prior to the 1960s, SABC radio was broadcast almost entirely in English and Afrikaans, 

with a small smattering of the more widely spoken African languages.  Yet radio held the 

potential to reach by far the largest percentage of the population.  In a mediascape 

without television, and within which a sizable portion of the population is not literate 

(approaching 50 percent in many areas of the country), radio was the most easily – and 

thus most commonly – consumed form of mass media by the vast majority of the South 

African population.   

 



 13

The anti-apartheid movements therefore did not view television as a method of 

engagement in the struggle, favoring instead the cheaper and more accessible medium of 

radio.  Beginning in the 1950s, radio became the medium of choice for forces both inside 

and outside South Africa hoping to influence the political situation.  By 1952 South 

Africans could receive transmissions from Radio Moscow, and within ten years the 

country was receiving radio broadcasts in opposition to apartheid from at least eight 

decolonized African countries, as well as Moscow and Beijing.36  The introduction of 

Radio Freedom, broadcast by the ANC in exile over Tanzanian frequencies, caused even 

greater alarm in the ruling party.   

 

Thus, when television was again requested by the UP in 1961, the government insisted 

instead that funds would be better used to initiate Radio Bantu, which became the 

government’s largest propaganda weapon aimed at the Black population.  On Radio 

Bantu, most of the African languages had their own stations, or at least their own 

programs.  This structure of separate channels for each language fit nicely with 

apartheid’s ideology of separate development, which attempted to subvert African 

nationalism by claiming that the divisions between various groups of Black South 

Africans (e.g., Zulu, Xhosa, Sotho, etc.) were more significant than their similarities.  

There was no room in Radio Bantu for the fact that many if not most South Africans 

actually speak a mixture of two or more languages during the course of their day, and 

often during the course of a single sentence.   

 

In a stroke of technological brilliance, the government broadcast Radio Bantu on high 

frequencies which could be heard on extremely inexpensive (and therefore far more 

accessible to the Black population) FM radios.  This meant that, for a relatively 

affordable sum of money, the average Black South African could purchase his or her 

personal radio and tune in to Radio Bantu.  This same person could not, however, pick up 

transmissions from Radio Freedom or other foreign broadcasts, which needed to use short 

                                                                                                                                                 
35 Not surprisingly, the ANC also identified the SABC as the first government institution requiring transformation as 
political power began to change hands in the first half of the 1990s, addressing this need even prior to the first 
democratic elections in 1994. 
36 Nixon, 64. 



 14

wave technology in order to travel the distances required by their locations beyond South 

Africa’s borders.  Short wave radios, unlike their transistor counterparts, were often 

beyond the financial means of individual Black South Africans.  

 

The structured absence of Black South Africans on SABC radio during this period 

parallels, as I will later show, their structured absence on television following its 

introduction.  First, they were excluded entirely from the conceptualization of the 

listening audience (and, by inference, the nation itself).  Later, with the introduction of 

Radio Bantu, they were included in the audience (and as radio personalities as well); 

however, this inclusion in the listening audience was an explicit exclusion from public 

life and the nation as a whole through the separate channels of SABC radio.  Rather than 

creating programming for SABC radio which would be shared by Black and White 

audiences alike, the SABC segregated Radio Bantu onto separate channels, according to 

its Bantustan ideology.  The newfound presence of Black South Africans on Radio Bantu 

as social beings – consumers of music, soap operas, the news, etc. – was predicated on 

the continuation of the structured absence of Black South Africans as political beings 

who might take a hand in shaping the news itself.  Yet this absence on SABC radio was 

continually challenged through Radio Freedom and its counterparts. 

 

The dominance of radio as the medium of the masses was so firmly established in the 

1950s and 1960s that two South African media experts writing as late as 1987 would still 

claim that “In modern urban society within a large nation-state, the radio is clearly the 

medium through which many people experience the world beyond the geographical limits 

of their daily life.”37  Although this statement is debatable, the authors’ claim points to 

the much larger influence maintained by radio in South Africa even after the introduction 

of television than elsewhere in the industrialized world.  This should not lead us to 

minimize the impact of television on South Africa, but rather to recognize the importance 

of understanding the South African mediascape as a whole and radio’s role within that 

mediascape. 

                                                 
37 Ruth Tomaselli and Graham Hayman, “Broadcasting Technology as an Ideological Terrain:  Some Concepts, 
Assumptions and Problems,” in Tomaselli et al., p. 2. 



 15

 

THE EXPLICIT STRUCTURING OF ABSENCE THROUGH “THE BAN” 

More than 100 laws were passed between 1950 and 1990 restricting the operation of 

South African mass media,38 which significantly altered the mediascape of the time.  

These laws went from outlawing publications to active censorship of the news to 

requiring journalists to reveal their sources.  With regard to broadcast media, legislation 

also demanded that the SABC “shall broadcast nothing which may inflame public 

opinion or may directly or indirectly lead to any contravention of the law or may threaten 

the security of the state.”39  Media law in apartheid South Africa was extensive and 

contentious, and deserves a great deal of attention.  For the purposes of this study, 

though, I will deal only with the most infamous of these legal restraints, known as “the 

ban.” 

 

When imposed on an individual, the ban made it illegal for that person’s face or words to 

be printed or broadcast, or for that person to be present in any gathering of more than 

three people.  The ban made any dissident placed under it (and many were) a persona non 

grata – she or he literally disappeared from public life during the course of the ban.  

When imposed on a publication, it became illegal for that publication to be possessed, 

distributed, or reproduced.  Even the structured absence of the ban was not absolutely 

effective; individuals often broke (or attempted to brake) banning orders,40 just as 

underground pamphlets, posters, etc., were often produced.  Perhaps most ironically, an 

item could not be banned until after it had been published, thus allowing special issues of 

periodicals, etc., to be published and distributed to their readers, even if they were sure to 

be banned at a later point in time.  Similarly, banned individuals and organizations often 

found ways to fly under the radar of the apartheid state and continue to organize within 

Black communities. 

 

                                                 
38 Truth and Reconciliation Commission of South Africa (1998) Truth and Reconciliation Commission of South Africa 
Report (Cape Town:  Juta):  vol. 4, ch. 6, para. 9, 112. 
39 Ibid., para. 22. 
40 Biko was arrested for breaking his banning order by having traveled outside the vicinity of his home.  It was this 
arrest under which he was beaten to death. 



 16

Nonetheless, the ban became a powerful tool for enforcing the structured absence of 

Black South Africans in the political life of apartheid South Africa.  Only through the ban 

could Nelson Mandela, long after achieving the highest profile of any political prisoner in 

the world, walk through the streets and malls of the Western Cape unrecognized in the 

months preceding his release.41  The ban more often than not prevented Black South 

African political leaders not only from fully participating in conventional politics on a 

level playing field, but from even entering the pitch at all.  Although Black political 

leaders may have been able to maintain a presence within their own communities, they 

were effectively removed from the political world of the nation as a whole, controlled as 

it was by the institutions and elites of White South Africa.  Ironically, the banning of 

nearly all Black South African political leaders created a kind of vacuum in White 

perceptions of Black life, a vacuum which would be filled, in part, by television. 

 

PREPARING FOR TELEVISION 

The arrival of television was finally approved by a commission appointed in 1969 to 

explore its viability.  Ironically, the commission was headed by Dr. Piet Meyer, the head 

of the South African Broadcasting Corporation (SABC) and one of the leading 

ideological opponents of television throughout the 1950s and 1960s.  The Meyer 

Commission was also stacked with members of the Broederbond, a quasi-secret society 

of conservative Afrikaner leaders that had suffused both the state bureaucracy and 

legislative bodies in one of the most impressive ‘stealth’ takeovers in history.42  What led 

Meyer and the Broederbond (Meyer was a leader of the organization) to reverse their 

decision regarding television? 

A CLASSIC ELITE DIVISION 

The answer most often given is a classic example of elite divisions as theorized by the 

political process model.  The National Party had been experiencing increasing tensions 

between the verkrampte and the verligte and, in 1969, South Africa underwent a shift in 

elite political alignments.  Prime Minister Vorster (one of the verligte who rose to party 

leadership following the assassination of Verwoerd in 1966) expelled Hertzog from the 

                                                 
41 See Nelson Mandela (1995) Long Walk to Freedom (London:  Abacus), pp. 633-635. 



 17

cabinet; in response, Hertzog and other conservatives formed the Herstige Nationale 

Party.  The Broederbond itself was split, but eventually landed on the side of the verligte, 

reducing Hertzog’s new party to a peripheral force.  Suddenly, Meyer and the 

Broederbond were no longer disparaging the poison of television, but instead advocating 

for its use in maintaining social control.  The split in the National Party allowed the 

increasing number of successful Afrikaner capitalists to join in the call for the 

international status symbol of television, thus paving the way for its introduction. 

 

THE THIRD TECHNOLOGICAL REVOLUTION 

Although elite splits undoubtedly impacted the introduction of television and its timing, 

other factors were also at work – factors which problematize a simple political process 

model reading of the situation.  As Tomaselli et al. have pointed out: 

It is commonly thought that the eventual introduction of television so 
many years after its appearance in the rest of the world was largely 
because that arch-recalcitrant, Albert Hertzog, who had opposed 
television, was banished to the political wilderness by the National Party.  
In fact, many more complex processes were at work and would have 
overshadowed Hertzog even if he had remained in the Cabinet.43 

Tomaselli et al. highlight what they term (borrowing from Ernest Mandel) the “third 

technological revolution,” particularly the development of satellite technology which was 

made operational in 1969.44  With this technology, any South African who could afford 

to purchase a satellite dish and television set now had access to the wonders and 

debauchery of television, regardless of “whether or not South Africa was formally locked 

into the world television grid.”45 

 

Even worse from the government’s perspective, this television would be produced not by 

White South Africans for White South Africans, but rather by foreign sources.  All the 

Nationalists’ worst fears of television’s impact now lay outside the control of the party 

due to a material technological development beyond their political jurisdiction.  This fear 

                                                                                                                                                 
42 The Broederbond’s role in 20th century South African politics is quite significant.  See Dunbar Moodie (1975) The 
Rise of Afrikanerdom:  Power, Apartheid, and the Afrikaner Civil Religion (Berkeley:  Univ. of California Press). 
43 Keyan Tomaselli, Graham Hayman, Abner Jack, Nofikile Nxumalo, Ruth Tomaselli, and Nhlangla Ngcobo, “Square 
Vision in Colour:  How TV2/3 Negotiates Consent,” in Tomaselli et al., p. 153. 
44 Ibid. 



 18

was made explicit by the Meyer Commission in their report advising the introduction of 

television: 

In a world rapidly approaching a stage where direct reception of television 
transmissions from overseas sources via satellites will become a reality, 
South Africa must have its own television service in order to nurture and 
strengthen its own spiritual roots, to foster respect and love for its own 
spiritual heritage and to protect and project the South African way of life 
as it has developed here in its historical context.46 

Thus the material development of satellite technology forced the Nationalists’ political 

hand, giving them the choice of producing their own television or having it inflicted upon 

them by foreigners. 

 

MEDIA EVENTS AND INTERNATIONAL INCLUSION 

In addition to the third technological revolution, Nixon introduces another element which 

calls into question both elite splits and the third technological revolution as the impetus 

for introducing television:  the desire on the part of South Africans to be included in 

simultaneously broadcast international media events.47  Nixon focuses on the Apollo 

Moon Walk as the defining moment that left an increasingly internationally-minded 

South African elite – Afrikaners included – “reduced to twiddling the dials on their 

wirelesses” while 800 million people around the world watched Neil Armstrong: 

More dramatically than any prior event, the moon landing impressed upon 
people TV’s power to produce the sensation of simultaneous, “global” 
community. . . . In that act, a moment of audiovisual idealism – TV at the 
zenith of its powers – fused with a moment of transcendental 
incorporation, the “family of man” seeing itself observed from a divine 
angle of vision.48 

Yet South Africans were left out of this global event, an exclusion which meant a great 

deal more in 1969 to an increasingly cosmopolitan Afrikaner as well as English-speaking 

community than it might have thirty years earlier.  Nixon claims this exclusion had the 

                                                                                                                                                 
45 Ibid. 
46 Quoted in Tomaselli, Keyan and Ruth Tomaselli, “Between Policy and Practice in the SABC, 1970-1981,” in 
Tomaselli et al., p.84. 
47 For further exploration of the significance of media events, see Daniel Dayan and Elihu Katz (1992) Media Events: 
The Live Broadcasting of History (Cambridge:  Harvard Univ. Press). 
48 Nixon, 73. 



 19

effect of threatening “both their technological self-assurance and their sense of racial 

superiority.”49   

 

Although Nixon uses this example to highlight the importance of international exclusion, 

his illustration also points us toward the role of changing political identities in paving the 

way for television.  White South Africans’ concern for inclusion in the international 

community of nations stemmed from a shift away from the isolationist identities of the 

past and toward an identity which was increasingly defined vis a vis the rest of the world.  

Thus we see, on the eve of television’s introduction, the beginning of a change in White 

South African identities through a process which will be shaped and accelerated by 

television itself.  The third technological revolution and South Africa’s exclusion from 

media events indicate a role for material and cultural factors leading to the introduction 

of television, in addition to the role played by changing political alignments among the 

elite.  More importantly, the combination of these factors – cultural, political, and 

technological – provide a first intimation of the changes in White South African identities 

to come. 

 

CONCLUSION 

Throughout the debates preceding television’s introduction into South Africa, outside 

observers were often surprised by the state’s reluctance to embrace the medium’s 

potential for propaganda.  This perspective views technological advances in 

communication as strengthening the state’s ability to disseminate and control images of 

nationhood and itself, thus buttressing the state’s power.50  Indeed, as the earlier quote 

from the Meyer Commission indicates, this was the approach finally adopted by the 

ruling party once it became clear that they could not completely prevent television from 

entering South Africa through satellite technology.  Yet the claim that the Nationalists’ 

hands were tied, and that they had no choice but to institute television, only explains part 

of the story. 

                                                 
49 Ibid., 74. 
50 See Benedict Anderson (1985) Imagined Communities:  Reflections on the Origin and Spread of Nationalism 
(London:  Verso), pp. 122-123.  Although Anderson’s argument is based on print media, he does view radio and 
television as an extension of that media, rather than something entirely different. 



 20

 

The National Party’s policy shift can only be fully explained by also taking into account 

the beginnings of a realignment in White South African political identities.  As White 

South Africans became increasingly concerned with their place in the world, political 

identities began to modify.  As a result, the structured absence of television in South 

Africa gave way in 1976, but the structured absence of Black South Africans in 

conventional politics persisted.  It would take many years to chip away at the more 

insidious exclusion of Black South Africans from political life.  In subsequent chapters, I 

will show the role of television in continuing the transformation of these identities and 

their relationships to politics in a process which was full of contradictions and 

contingencies, but which nevertheless cleared the way for the particular form of political 

transition that South Africa experienced.   

 

South Africa’s television history is unique in that opposition to the medium largely 

exhausted itself before television’s introduction; in most of the rest of the world, 

arguments against television arose only after it had been established, typically at the 

earliest affordable moment.  As a result, few scholars have paid much attention to 

television after it came to South Africa.  Did television’s introduction fulfill the fears of 

the Nationalists, destroying social hierarchies and mixing the races?  Did the apartheid 

state attempt to use television to further consolidate state power and hegemony as many 

outsiders feared it would?  These are among the questions addressed in the next chapter. 

 

 



 21

 

References 
 
 
ANDERSON, Benedict.  1985.  Imagined Communities:  Reflections on the Origin and 
Spread of Nationalism.  London:  Verso. 

BEINHART, William.  1994.  Twentieth Century South Africa.  Oxford:  Oxford Univ. 
Press. 

CRENSHAW, Kimberlé.  1988.  “Race, Reform, and Retrenchment:  Transformation 
and Legitimation in Antidiscrimination Law.” In 101 Harvard Law Review, 1331, 1332 
n.2. 

DAYAN, Daniel and KATZ, Elihu.  1992.  Media Events: The Live Broadcasting of 
History.  Cambridge:  Harvard Univ. Press. 

DUBOIS, W.E.B.  1971.  “That Capital ‘N’.”  In LESTER, Julius.  The Seventh Son, 12, 
13. 

MANDELA, Nelson.  1995.  Long Walk to Freedom.  London:  Abacus. 

MCLUHAN, Marshall.  1964.  Understanding Media:  The Extensions of Man.  New 
York:  McGraw-Hill. 

MOODIE, Dunbar.  1975.  The Rise of Afrikanerdom:  Power, Apartheid, and the 
Afrikaner Civil Religion.  Berkeley:  Univ. of California Press. 

NIXON, Rob.  1994.  Homelands, Harlem and Hollywood:  South African Culture and 
the World Beyond.  New York:  Routledge. 

TOMASELLI, Ruth.  1994.  “The mediazation of culture:  John Thomposon and the 
vision of public service broadcasting.”  In South African Journal of Philosophy, 13:3. 

TOMASELLI, Ruth, TOMASELLI, Keyan and MULLER, Johan, eds.  1987.  
Broadcasting in South Africa.  Bellville, Cape, RSA:  Anthrops. 

TRUTH AND RECONCILIATION COMMISSION OF SOUTH AFRICA.  1998.  Truth 
and Reconciliation Commission of South Africa Report.  Cape Town:  Juta. 

WILSON, Monica and THOMPSON, Leonard, eds.  1971.  The Oxford History of South 
Africa.  2 vols.  Oxford:  Clarendon Press. 

 

 

 


