
    CEPA 
Center for Economic Policy Analysis 

 
 
 
 
 

The Influence of the Financial Media 
over International Economic Policy 

 
Jeff Madrick 

 
 
 
 
 

CEPA Working Paper Series III 
 

International Capital Markets and the Future of Economic Policy 
A Project Funded by the Ford Foundation 

 
Working Paper No. 16 

 
June 2000 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Center for Economic Policy Analysis 
New School for Social Research 

80 Fifth Avenue, Fifth Floor, New York, NY 10011-8002 
Tel. 212.229.5901 ! Fax 212.229.5903 

www.newschool.edu/cepa 



 
 
THE INFLUENCE OF THE FINANCIAL MEDIA OVER INTERNATIONAL 
ECONOMIC POLICY  
 
 
Jeff Madrick                                   Center for Economic Policy Analysis--Ford Foundation                                    
                                                        
 
 (I am grateful for the excellent research assistance of Mona Ahmad.)  

 

 

In a recent review of books about the Whitewater and Monica Lewinsky allegations, the writer 

Joan Didion concluded that the Washington political press had become insiders who were now 

part of the nation’s “permanent professional political class.”   The members of the press claimed 

that they  “did not think ideologically,” but Didion shows how they essentially formed a single 

“narrative” that was antagonistic towards the president, sympathetic towards the special 

prosecutor, and failed to convey the questionable motives of their news sources.  “I had relied on 

the elves for information at critical junctures--even while they concealed from me their role in 

bringing the Lewinsky allegations to the Jones lawyers and later to Ken Starr,” wrote the 

journalist who broke the story.  However one feels about President Clinton’s transgressions, the 

inability of prosecutor Kenneth Starr to come up with even a single criminal charge makes the 

press’s one-sidedness hard to justify.         “What we now know occurred during the last year 

was, in other words, a covert effort to advance a particular agenda by bringing down a president,” 

says Didion.   But we didn’t know this by reading the day-to-day reporting of the political media 

(“Uncovering Washington,” The New York Review of Books, June 24, 1999).  



 2 

           I begin this paper with an example from the world of politics because bias is easier to 

detect there.   But, in many respects, there are similar damaging tendencies in the financial press.   

The members of the mainstream financial media have developed their own ideological  

“narratives” about important issues, which are sympathetic to some causes and antagonistic to 

others, and rarely question or make clear the vested interests of their news sources.    Like the 

Washington press corps, they have increasingly become insiders.  Rather than challenge their 

sources, as they once regularly did, they increasingly seem to accept them and adopt their values.    

In the coverage of economics, the financial press too readily believes that their sources are 

objective because they are “expert.”             

          The one-sidedness of the financial media has been, in my view, an integral part of the 

formation of public opinion as well as the development of public policy in international 

economics.   The absence of pluralistic voices in the financial press has been increasingly 

damaging.     The purpose of this paper is to demonstrate how narrowly the media’s reporting on 

globalization and the development of free markets has been, and how this narrow reporting has 

contributed to the failure of international economic policies.     (A subsidiary purpose is to offer 

recommendations and encourage further discussion about how a more diverse set of views 

concerning economic policies can be communicated to the media.)   

           Recent events in international economics and finance provide two general examples of the 

one-dimensional nature of the financial press that are extremely useful for our purposes.    The 

first is the failure of economic reform, and specifically  “shock therapy,” in Russia.   The second 

is the liberalization of the capital markets in developing nations in the 1980s and 1990s, which, 

in the view of this paper, led to the Asian financial crisis of 1997 and 1998.    In both cases, the 

conventional wisdom of the mainstream economics profession as portrayed, and moreover 



 3 

espoused, in the financial press was proven wrong or simplistic.   As crises broke, the financial 

media reversed almost completely the tenor of their coverage in both cases.     

          Such a public discourse, led by the financial media, has been forbidding to any alternative 

discussion of international financial regulations, controls, and a more effective international 

financial architecture.    Only crisis has shaken the faith of the financial media in the dominant 

points of view in recent years, which have generally been an unmitigated enthusiasm towards 

reduced international regulation and increased freedom for participants in markets.   Few 

economists oppose these values in principle, and one needn’t be an extremist to propose that the 

speed of change be slowed, the potential for fraud be reduced, the sweep of deregulation be 

informed by a sense of human frailty, and the fever of speculative excess be occasionally 

dampened.    One needn’t be an extremist to be determined that the plight of workers not be 

ignored when adopting financial policies as well, nor that the table of regulations not be tilted too 

far in the direction of the developed nations against the less developed.      But the press rarely 

reported even the most moderate versions of these views.   

             Our methodology was to do a comprehensive search of all articles published on these 

subjects since 1990 in the major U.S. financial media, including the financial pages of major 

general interest publications.   We used such keywords and phrases as “shock therapy,” 

“gradualism,”  “reform” and “capital controls” to make these searches.   Thus, we believe we 

probably read most relevant articles over these years on the subject, although we cannot say 

definitively that we canvassed all such articles.   The publications we included were The Wall 

Street Journal, The New York Times, Business Week, Fortune, Time Magazine, and Newsweek   

We also searched less exhaustively   The Washington Post, The Economist, and a handful of 

other newspapers, including The Los Angeles Times, The Manchester Guardian and the Detroit 



 4 

Free Press.     (I would like at this point again to thank Mona Ahmad for her diligent effort in 

unearthing a voluminous quantity of articles.  This required not merely long hours but 

considerable judgment on her part.)    

           Both of these international issues have provided us ideal laboratories from which to 

generalize.    Economic reform in Russia was a constant theme in the nation’s press since 

Gorbachev’s early economic reforms and the famed but ill-fated 500-day plan.    All issues 

concerning the fall of the Iron Curtain attracted considerable attention in those years.  As for the 

globalization of international markets, it gained increasing attention over these years from two 

points of view.    During a period in which average American wages fell, there was a great deal 

of concern about how foreign competition might displace American jobs or place downward 

pressure on wages in general.  The second area was financial.  Cross-border financial flows grew 

dramatically, and the media paid increasing attention to them.    Globalization also interested 

personal finance editors as equity investing around the world gained attention.   

                   A comprehensive reading of these articles yields several conclusions.   

                   -- As we have noted, the financial media essentially accepted basic ideological tenets 

of the mainstream opinion of the period about the advantages of rapid and unmitigated market 

liberalization.   The assumptions underlying this view were almost never challenged.    In fact, it 

was rarely recognized that there were assumptions that could be questioned.        

                   -- There were few truly sophisticated analyses of economic issues from any point of 

view in the Americans press.    One may disagree with The Economist’s point of view on many 

matters, but it writes in a depth that is usually absent from the equivalent U.S. publications.    

                  -- The success of the U.S. stock market increasingly influenced financial reporting in 

two ways.   It reinforced the general acceptance of free-market ideas, thus enhancing skepticism 



 5 

of any proposals that suggested a slowing of deregulation or privatization, and it placed 

increasing emphasis on the personal investment perspective (as opposed to, say, the worker 

perspective).   If globalized markets were good for investors, than they were increasingly 

considered good in general.  

                   -- For similar reasons, there was increasing approbation accorded business in general 

over this period, even as profits increased significantly as a proportion of national income.  

“There is much more glorification of business than suspicion today than there once was,” says  

David Wessel, economics reporter for the Wall Street Journal.  “This  reflects society as a whole.  

Remember, at least until recently, Bill Gates was the true American  hero.”     

                 --  Once, the financial press thought one of its key roles was to serve as a watchdog for 

its readers--an outsider protecting the public interest.   Increasingly, it sees itself as one of the 

participants in the economy, with the same views and even the same  values as  their sources.                        

                  In terms of our two specific case studies--Russian  reform and the liberalization of the 

capital account--I believe the prevailing “narrative” of the financial press had  a crucial part  in 

the adoption of government policies and the widespread  support of over-simplified attitudes.   

Let me draw two major conclusions, which we will amplify later in the paper.     

                      --In general, the press was almost uniformly in favor of shock therapy for Russia.  

At worst, the press was neutral.   The financial press rarely reported on alternative policies for 

economic reform in Russia, and then only passingly.   They typically precisely  equated economic 

reform with  democratic reform.       

                   -- In the articles we surveyed, there was not one warning about  the potential  risks of 

a rapid liberalization of  capital accounts  around the world (until after the Asian crisis),  despite 



 6 

the long history of financial market bubbles and their consequences.    This is perhaps our most 

stunning single conclusion.     

 

  The Recent Evolution of the Financial Media  

             Coverage of business news by the financial media--both newspapers and television--

expanded dramatically beginning in the early 1970s.   Rarely  these days does a newscast on 

radio or television go by without an update of the Dow Jones industrials average.    This was not 

true even in the 1970s.  These updates now often also include the day’s gains or losses for the 

benchmark Treasury bond.  When I was a regular television reporter as recently as the early 

1990s,  the long Treasury bond was considered  too technical to  mention.   Now ,  even on 

general news broadcasts we hear about housing starts and auto sales, monthly personal income 

and savings rates, corporate profits and wages. The only  economic data that were regularly 

included in general news broadcasts a decade ago were  the unemployment rate, inflation, and 

occasionally the price of gold.     Major corporate mergers are now included among the day’s top 

stories in general newscasts and  often receive front-page treatment by the newspapers.    Before 

Paul Volcker’s tenure,  it is doubtful many people knew who the Federal Reserve chairman was.   

Today, Alan Greenspan is as visible in the news as any politician or diplomat save the president.   

Robert Rubin, the Treasury Secretary, is almost as well known.   

         Many of us forget that the New York Times did not have a separate financial section 

(Business Day)   until 1978. The  business staff of the  Times has risen by roughly 30 to 40 

percent over these years.     In the early 1980s, the Associated Press had only four reporters on its 

business staff; today it has 22.  Personal finance magazines have especially proliferated.  When I 

was a columnist for  Money magazine in the mid-1970s, it was a struggling and even dubious  



 7 

enterprise.  Now, with two million subscribers (and an estimated eight million readers),  it is one 

of Time Warner’s most successful publications.    

         Television dedicated to finance has become a commonplace.  In 1985,  FNN, “Business 

Times” on ESPN,  and a handful of other programs at most reached a couple  hundred thousand 

people a day.  Now, at 6:30 P.M., CNBC, CNN and CNN FN, Public Broadcasting’s “Nightly 

Business Report,” and Bloomberg’s syndicated news services  may well reach two million or so 

viewers, excluding those who watch in their offices.  Over  the week, a popular program such as 

“Nightly Business Report” claims 3.25 million unduplicated viewers.   The growth  of the 

Bloomberg financial news services, which includes a news wire,   a twenty-four-hour business 

news service, and other news outlets, may be most representative of these changes.  Started in 

1990 with one employee, it  now has nearly 700 reporters  and editors, many of them assigned to 

regular beats such as the markets and banking. 

                 This more intense interest in business news started with the OPEC oil price hikes of 

1973, the ensuing recession which was to be the worst of the post World War II period (until 

1982), and the rise of inflation.   Before this, business coverage was for the most part restricted to 

financial publications, and was rare on TV or the radio.  Rising  interest rates later in the 1970s, 

along with their deregulation, forced savers to search through new money market funds and 

certificates of deposit  to get the best rate possible.  Even ordinary savers could no longer be 

passive in a time of high inflation and interest rates.  

              In 1982, the nation had the worst recession of the post-World War II period and 

unemployment rates reached 10 percent, adding still further to the intensifying interest in 

business.    Wages discounted for inflation continued to fall even as the economy recovered later 

in the decade, and incomes grew more unequal.    Average weekly wages, for example, fell from 



 8 

about $270 in 1980 to $260 in 1990.    Tight monetary  policy and the Reagan tax cuts led to a 

soaring federal budget deficit, which became a major political issue. 

          In general, then, the past twenty-five years of slow-growing GDP  and productivity (until 

only recently)  and high inflation  took their  toll on Americans through historically high 

unemployment rates, falling average wages, and negligible gains in family income.  According to 

the Census Bureau, median family income in 1999    stands only slightly higher than its 1989 

level,  which in turn was only a few thousand dollars  higher than it was in 1980.   One of the 

most dramatic consequences of  slow real economic growth is that both spouses must now work 

to make ends meet.     

           The dramatic rise in both the stock market and the bond market, and the proliferation of 

investment vehicles also increased interest in financial news.    Some  40 percent of America’s 

personal financial assets are now equities compared to only 20 percent or so in 1990.  In 

aggregate, stocks are of greater value than homes. 

Americans must now manage their own retirement funds, through IRAs and other tax-deferred 

vehicles, or through “defined contribution” plans offered by their employers  who no longer 

guarantee retirement  benefits.   One of the more extreme manifestations of the public interest in 

investment is that an increasing number of people now trade intra-day over the Internet. 

          In sum, business is now front-page news.  In the past twenty-five years, business issues 

such as the federal deficit were always among the top ten issues for Americans.  In the 1990s, 

concerns over globalization also grew.    Most telling, I think, a Wall Street Journal survey asked 

a random selection of Americans just what characterized America best.  First were free markets.  

Democracy was only third.   



 9 

         Not only did the media expand its coverage in these years.  It began to hire reporters with 

an economic education, including those with master’s degrees and Ph.D.’s, and new pride was 

taken in the sophistication of the coverage.   There were obvious benefits to a more technically 

trained reporting staff.  But there were sometimes disadvantages because empirical reporting--

which is to say, “go out and get the facts”-- was often neglected in favor of the prevailing 

mainstream ideological view.     These better-educated reporters  often wanted to maintain their 

membership in good standing with the mainstream economics departments.   Nevertheless,  the 

financial press is often subject to what I would call “expert bullying.”  In a recent small meeting 

organized by Harvard’s Shorenstein Center, for example, both  Treasury Secretary Rubin and 

FDIC’s Franklin Raines couched their criticism of the press as an inability to understand the 

issues.   This is an easy and effective way for sources to  be censorious.   The press has 

increasingly accepted such criticism as true. In my view,  the financial press should report many 

sides of an issue, not make choices about who is “correct” in a debate that may be more 

ambiguous and value-laden than typical reporters are able to assess.     

 

1.  ECONOMIC REFORM IN RUSSIA AND EASTERN EUROPE 

After the fall of the Iron Curtain 

            The  fall of the iron curtain raised a momentous  question.  How does a nation the size of 

Russia’s make the transition from socialism  to a market economy?   Shock therapy, primarily 

ushered into the public discourse by Harvard’s Jeffrey Sachs,  quickly filled a seeming vacuum.  

Sachs was an effective spokesman for the point of view and claimed success in South America 

and also in Poland.  The general program consisted of rapid and even immediate decontrol of  



 10 

prices, opening of trade,  stabilizing of macroeconomic fiscal and monetary policies, and 

privatizing of state-run businesses and collective agricultural  institutions.   

              Ask academic observers what the press reaction to this radical policy was in the 1990s 

and they are largely unanimous in believing that press attitude towards shock therapy was 

uniformly positive.     “As long as Washington was speaking with one voice,” says Dani Rodrik 

of Harvard, “the press reflected it.  There was a sense of inevitability that it was the next step.”     

Says political scientist  Susan Woodward of Brookings:  “There was one theme, and you didn’t 

really hear anything else.”     Columbia’s Padma Desai was in favor of a more gradualist 

approach.  “There were instant experts everywhere,” she says.  “Gradualism became such a 

pejorative word that you didn’t have a chance.  If I  sent in some piece, I didn’t have a chance of 

being published.”   

                 In our comprehensive reading of the major periodical and newspaper publications 

about economic reform in Russia since 1990, there are several observations that I think are 

especially telling.   

              --We found only a handful of positive  references to “gradualism”  over the entire period 

in all the publications combined.     Ironically, the  press expressed most skepticism about  shock 

therapy in the early years.    Even so, the criticism was generally mild and short-lived, and we 

found no article in the press that called  for abandonment of shock therapy;  criticism was more 

in the form of pointing out the obstacles it faced.  There were periodic reports on how ordinary 

people suffered in Russia  and elsewhere.     

              --We found only one reference to China’s successful economic reforms  as a possible 

guide to reform measures  in Russia.  



 11 

              --  If serious attention was paid at all to reform proposals other than shock therapy, it 

was usually to dramatic conservative proposals (partly because of the dogged influence of the 

Wall Street Journal’s op-ed page, of which there is no alternative  equivalent), such as ending all 

aid to Russia completely or tying the currency to a package of commodities, rather  than to 

gradualism or a more practical sequencing of reforms such as in China.     

              -- We found literally no credible attention paid to the possibility of postponing 

privatization.   The word itself contained strong ideological implications and few dared criticize 

the process.  

             To  understand fully the nature of the media coverage, and how it forestalled other 

constructive approaches to reform in Russia, we will analyze a sample of pertinent articles more 

closely.   The evident lack of pluralism has been damaging to economic policies, and also 

suggests a dangerously  narrow set of views in a democracy that prides itself on  open debate and 

depends more crucially than other democracies (which have alternative institutions to protect 

weaker interests)  on a vital free press.   

                      

The Early Reaction to Economic Reform  

The Western press generally greeted the possibility of reform in Russia and Eastern 

Europe with extraordinary enthusiasm.  Rarely will the press embrace what they repeatedly  

called “radical” change so readily in any other area.  Two editorials from The New York Times in 

November 1991 characterize the general reaction, and probably broadly influenced it as well.  

The Times is seldom as bold when it comes to policy changes in the U.S.   

          “The Russian President,  Boris Yeltsin, has announced a program of genuinely radical 

reform, just about everything outsiders could have hoped for--yet nobody in the West seems to 



 12 

notice,” wrote the Times  editorialists (November 12, 1991).      “The  plan would rein in 

subsidies to inefficient businesses, tighten control over the money supply, decontrol most prices 

and rapidly privatize state-owned enterprises.”  The Times  professed asserted that such shock 

therapy should not be diluted; gradualism was a mistake.  “Though not even shock therapy 

guarantees success,”  the Times insisted, “slow reform would almost certainly produce failure.”   

               Any supporting analysis of so provocative a proposition,  as opposed to a handful of 

quote from economists,  cannot be found in any New York Times article that I  have read.    In 

general, the press in these years took as an article of faith that shock  therapy was the only 

alternative to Russia’s former command economy.   In large part, I believe, this was attributable 

to the articulate and passionate espousal of Jeffrey Sachs.   His credibility was no doubt aided, in 

the minds of the press, by his association with  Harvard.  In the many articles I have read from 

this period, Sachs was  almost the only economist cited in support of this point of view.   

           In fact, Sachs was also part of a group organized by the Harvard Kennedy School that  

included Stanley Fischer of the World Bank and Graham Allison of the Kennedy School.    The 

program offered by the group was more tempered than the undiluted Sachs view, though the 

shock therapy program implemented in Poland was still the basic model.   These other men were 

cited relatively rarely in the press.    

             Perhaps the clearest  indication of the  one-sidedness of  the reporting  about the early 

shock therapy proposals was the following early assertion by one New York Times reporter 

(emphasis mine):  “Despite the obstacles and prospect of public resistance, a striking measure of 

consensus is emerging among officials and economists in Eastern Europe about the strategies 

necessary to move these societies from their current economic stagnation to a more prosperous 

future.  More than two dozen East European officials and economists interviewed were virtually 



 13 

in agreement on which basic steps were needed.  All Eastern European nations should follow the 

steps being taken by Poland, they said ...  (“Slow Pace For Reform in Eastern Bloc,” dateline 

Warsaw, Jan. 29, 1990).       By contrast, Dani Rodrik thinks that if one scratched hard enough, 

most economists probably believed in a far more gradualist approach.    

              Coincidentally, I also reported from Warsaw only a few months earlier than did the 

above-cited reporter.   I found significant differences of opinion among the leading economists 

and business people of Poland over the course of economic reform, many of whom were opposed 

to the harsher forms of shock therapy.   But there was a strong impetus in the Western press to 

insist that a consensus had formed. Reporters seemed to believe that shock therapy ran more or 

less unopposed in an election  among economists. 

               Returning to the Times editorials,  the newspaper was clearly bent on influencing 

President  Bush to supply aid to Russia in 1991.   An editorial only two weeks  after the one cited 

above stated the following (November 26, 1991):   “The situation cries out for intervention.  And 

according to Jeffrey Sachs, an economics professor at Harvard who advises the Russian 

government, it won’t take much sacrifice by the West.  He outlines a Western aid package 

costing $15 billion a year, about $3 billion of it from the U.S.”   

          Thus, the  Times favored  conditionality,  on which all future U.S. aid was predicated.  The 

U.S. would give  money--and private investors would invest--as long as “radical reform” was 

undertaken and maintained.   In such an environment, there was little room for talk of more 

gradual reform or the sequencing of pieces of the plan.   “In the Sachs plan,” wrote the Times, 

“aid would be targeted and conditioned on market reforms.”       

        The Times was also especially articulate about the heroic sacrifice ordinary Russians had to 

make in order to right their economy.    I think John Maynard Keynes once warned against  



 14 

advice that required sacrifice on the part  of the common people first.  “The  initial stages of 

shock therapy can be brutal, as Poland has discovered,”  the Times  wrote,  “when prices and 

unemployment soar...  The West will doubt Mr. Yeltsin’s resolve until the plan is carried out.  

But... to preserve jobs and check inflation, Mr. Yeltsin refused to index wages to prices.  That 

insures that workers’ living standards will plummet--hardly the goal of a politician pandering to 

the masses.”   

       It must be conceded that The New York Times  was well aware of the pain of economic 

reform in Eastern Europe and frequently reported it in the early years of reform.     “Integration 

into the Western  economy will  take years, and getting there will almost certainly involve real 

pain,”  wrote one Times reporter (Jan. 7, 1990).   Later in n 1990, the Times reported that, “the 

huge drop in output resulting from Poland’s shock therapy caused officials elsewhere to think 

twice about tough economic reforms (Dec. 30, 1990)”    The Times article even quoted some 

outside economists as  claiming the Polish experiment was failing:   “‘Poland’s program is 

unsuccessful,” Mr. Klacek, the Czechoslovak economist said.”  

             There were similar warnings from other publications.  To take one of many examples, 

Time magazine warned about how difficult it was for the Polish people under shock therapy:   

“Rising prices and tight curbs on wages have sliced the purchasing power of some families as 

much as 40%.”   (“Living With Shock Therapy,” June 11, 1990).   

           But neither the Times nor Time nor any other   publication  we read  sought out  

alternatives to shock therapy in recognition of the pain it would cause, or the political dangers 

that it would engender.    Quite the contrary, they typically insisted even more strenuously that 

shock therapy was necessary, no doubt subscribing to the theory that pain is a necessary 

purgative if there is to be any gain.   “Ironically, these somber facts may be indicative of success 



 15 

more than failure,” continued Time magazine, after a recitative on the suffering of the Poles.  In 

another article some 18 months later,  Time  continued:  “The secret of success for such radical 

reform is the courage to stick with it until the program works (“More Pain than Gain,”  Jan. 13, 

1992).”  

           Under the weight of such pain, shock therapy as it was originally proposed was not 

maintained in Poland, a fact that was rarely reported in the American press.   Rising inflation and 

unemployment  necessarily resulted in a slower approach to economic reform in Poland.  

Furthermore, some contend that by not privatizing state-owned industries right away, in contrast 

to the plan for Russia, , the Polish  government was able to assure itself a source of hard currency 

in these years. In Russia, of course, privately owned businesses often  refused to pay taxes and 

sent capital overseas.  We found no article in which the slowing of the reform approach in Poland 

was reported.   In the end, it  took Poland five or six years to restore production to former levels.   

You would not know this by generally reading the American press.    The framers of shock 

therapy in Poland had originally promised the economy would turn around in only six months. 

           The widespread calls for rapid reform in Russia were no doubt linked to Cold War fears.  

But they were also stimulated by the increasingly poor performance of the Soviet economy under 

Mikhail Gorbachev.  It was a simple reflex to ascribe this to the  stop-and-go attitudes of 

Gorbachev  towards change (he did not carry through the 500-day plan,  among other proposals).   

It is not as if gradualist  approaches were not raised as possibilities in Russia. The  attitude 

seemed to develop in America that anything but rapid-fire, simultaneous reforms across all fronts 

was tantamount to a betrayal of free-market principles.   One of Mikhail Gorbachev’s early 

reformers, for example, Leonid I. Abalkin,  proposed that market reforms be extended over five 

or six years.  But the Soviet economy of the time was doing poorly.  The Times published a guest 



 16 

column by Ed Hewett of Brookings (Mar. 25, 1990),  one of the few “experts” called upon other 

than Sachs, who urged  that rapid Polish-style reform be implemented. 

          This attitude grew in ideological power.  Article after article in the following  years more 

or less equated rapid economic reform in Russia with democratic reform.   If one opposed such 

reform, one was characterized as anti-democratic.    Ironically, Gorbachev may have felt just the 

opposite.  I do not presume any expertise on the true motives of the Russian leaders, but he and 

others seemingly feared that the economic pain of shock therapy could undermine democracy and 

bring back dictatorship.   Their go-slow attitude was, in their minds, an attempt to save 

democracy.   

           The economic basis of shock therapy was itself rarely treated in the press.  This  paper is 

not the place to criticize theories of economic development, but the light analysis in the press 

may well have reflected the new and seemingly almost instant analyses emanating from 

academia.  On the other hand,  we certainly found no article in the financial press of the 1990s 

that seriously challenged the skimpy analysis that supported the shock-therapy approach, or how 

little it was based on empirical research, former case studies, or any serious growth models.    In 

fact, there was no single article we found in the American press that clearly presented an 

analytical case about why rapid economic reform was necessary.    

           By contrast, several early articles in Fortune suggested showed how an ideological 

attitudes underlay support for rapid and painful economic reform.   For example, proponents of 

rapid economic reform were usually referred to as “courageous”  in the press.   The Times 

editorials cited above did  this.   So did other Times articles.  Consider this 1991 headline (Oct. 

23, 1991):  “Moscow’s Brave Entrepreneurs.”   Just as Yeltsin was taking over fully from 



 17 

Gorbachev,  a Fortune reporter wrote (emphasis mine), “Can Yeltsin exhibit the same courage in 

pushing economic reform as he did in climbing atop a tank last summer to face down the coup 

plotters (“Russia Starts All Over Again,” Jan. 13, 1992)?”    Theoretically, of course, it could 

take as much courage, or even more, to go slow in light of the pressure from the West, and the 

financial press, to link monetary aid to reform.   

            The same Fortune article  took Sachs’s extraordinary optimism  at face value.  He is the 

only economist  cited the in this piece, as was frequently the case in other publications.   “He 

(Sachs) thinks the Yeltsin plan will have a fast payoff in one area,” wrote Fortune.  “After a few 

months of sharply rising prices, he expects prices to stabilize and stores to fill up with goods, 

ending the long waiting lines.”    Sachs warned that industry would remain in recession, but 

Fortune quoted him as saying further, that “private businesses could develop rapidly, ‘if the 

reforms go through in as radical a way as they should.’”  

        In the first year of Russian reform, matters went badly.  Production fell and inflation soared.  

Crime rates rose.  Yeltsin dismissed his free-market reformer,  Yegor Gaidar.   Dismissals of free 

marketers were greeted with almost unanimous derision in the American press.   Another  

Fortune article (“Russia 1993:  Europe’s Time Bomb,”  Jan. 25, 1993) revealed  how rapid 

economic reform became equated with the future of democracy, and how the dominant 

“narrative” among the press became ideological.  Most important, consider Fortune’s use of 

value-laden adjectives:   “Barely 12 months after launching a dramatic bid to create a dynamic, 

market-oriented democracy,”  wrote Fortune, “Yeltsin seems to be backing down.... The blatant 

compromise bought Yeltsin some time, but it also threatened to bury his fragile reforms under a 

morass of half measures that would intensify the economic crisis and could ultimately cost 

Yeltsin  his job.”   Note how democracy and markets were explicitly linked: a “market-oriented 



 18 

democracy.”  Note also how words like ‘dynamic’ were  used to convey positive connotations 

about reforms and words like ‘half measures’ negative connotations.   

             I will quote further from this article to illustrate the  ideological point of view (emphasis 

mine).  “Then Yeltsin appointed as Prime Minister Victor Chernomyrdin, 54, a hardworking but 

unimaginative petroleum minister.  With his barrel chest and gray complexion, Chernomyrdin 

seemed the archetypal Soviet era  command-system manager.,” wrote Fortune.  How  do we 

know he was unimaginative?  I assume because he  wanted to go more slowly on reforms.   In 

fact, Chernomyrdin professed to want a market economy.  Perhaps he was talking through the 

side of his mouth, and he remained a controversial figure in ensuing years,  of course, but 

Fortune would certainly have none of it.   They quoted him as follows:  “‘I am for a market,’ he 

said, adding grimly, in an apparent reference to the free traders now flooding Russia’s streets, 

‘but not for a bazaar.’” 

        This kind of black-and-white reporting of economic reform characterized the press at the 

time--and, disturbingly, ever since.  Reformers were knights in shining armor with “impeccable 

credentials,”  non-reformers had “gray complexions” and spoke grimly.  Fortune thus provided 

among the most  graphic examples of ideological reporting.  The Wall Street Journal, whose 

reporting I generally admire,  was somewhat more circumspect but nevertheless continually 

betrayed a  point of view.   Writing about the same events (Dec. 16, 1992),  the Journal reported, 

“Mr. Chernomyrdin isn’t opposed to economic reform... he lacks Mr. Gaidar’s vision of a market 

economy that reassured foreign supporters and kept harsh reforms moving forward.”   The 

Journal found some sources who actually praised Chernomyrdin, unlike Fortune, but note that 

only its white knights--unmitigated reformers-- have the “vision-thing.”   (Ironically, the often 



 19 

and maybe justifiably reviled   Chernomyrdin was recently appointed head of Gazpom to 

widespread praise because he may pay the legal taxes to the government unlike his predecessors.)    

               In this same article,  the Journal again  quoted Jeffrey Sachs, who said Gaidar’s loss 

was “potentially catastrophic.”   At  least the  Journal also found an economist other than Sachs 

to quote, though he was Anders Aslund, long famous for his criticism of Sweden’s welfare state.   

Aslund was an adviser to the Russian reformers and, predictably enough, he worried that shock 

therapy would be slowed down.   The general theme of the Journal article was just that.  The 

article expressed fears that some prices would be re-fixed, that the currency may no longer be 

convertible, and most of all that privatization would be delayed.  The  Journal assumed that all 

such steps were more or less  anathema.  It found no Western economist who might agree that in 

some respects a slowing of reform would make sense.  This characterized virtually all the articles 

we read.   

 

Later Coverage of Economic Reform   

The seeming failure of economic reform in 1992 and 1993 led to generalized criticism of 

economic reform in the U.S. press.    The decontrol of prices  resulted in soaring inflation, which 

hurt most Russians.  By 1992, output in many industries fell sharply and unemployment was 

generally high by former standards.  “To hear some businessmen, economists and factory 

managers tell it, everything has gone wrong with reform,”  reported the Wall Street Journal (Apr. 

1, 1992).   By 1993, Jeffrey Sachs felt obliged to defend himself vigorously.  He published a 

reply to critics in the Wall Street Journal at the end of 1993 (Dec. 30, 1993), which largely 

attributed Russian economic problems to the country’s domestic politics and the thwarting of 

liberal programs by conservatives and former “apparatchiks.”   



 20 

               As noted, however, the tenor of criticism in the American press was highly general.  

The theme was usually the following,.  The economic reforms proposed by Sachs and others and 

supported by Washington were not flawed;  rather, the problems in Russia were nearly 

insurmountable and, indeed, there were enemies of reform in Russia who simply blocked the 

purer shock therapy programs that may have worked had they not been diluted.   The 

Administration no doubt stimulated this view by persistently lobbying in favor of reform 

candidates in Russia and implicitly tying promises of aid to their appointment.  They promoted a 

good guy-bad guy portrayal of Russian politicians that was typically reflected in press accounts.  

As a writer in the Manchester Guardian noted several years later, “At times it seemed western 

governments believed as long as there was someone under forty in charge of one of the main 

economic ministries who talked the market talk and walked the market walk (to the IMF for 

another handout), then reform must be on track (“Catching Up with the West Finally Takes its 

Painful Toll,” Aug. 18, 1998).”     

         Perhaps the greatest irony of the press coverage in the mid-1990s was that the press 

consistently cited privatization as evidence of economic progress in Russia and other East 

European nations.  In the case of Russia, of course, early privatization allowed oligarchs to take 

over the nation’s major businesses and divert their profits into their own pockets and  out of the 

country altogether.  This stood in sharp  in contrast to the ability  of China, which has delayed 

major privatization, to retain capital.  The Economist was  an early forceful advocate of 

immediate privatization.  “Building an environment in which market forces can do their job 

should start with a massive transfer of assets from the state to private ownership,” wrote the 

magazine in 1990 (“And Now for the Hard Part,” Apr. 28, 1990).  A few years later, the Wall 

Street Journal reported that, “Privatization, the transfer of state assets to private hands, is 



 21 

generally viewed as one of the few success stories of President Boris Yeltsin’s government (July 

1, 1993).”   Jeffrey Sachs and Anders Aslund were strong supporters of early privatization.  In his 

1993 defense, Sachs wrote, “The reformers have done extraordinarily well.  More than 80,000 

enterprises have been privatized, setting the basis for a new middle class and entrepreneurial  

class, as well as setting in motion real restructuring of many enterprises.”   

             This is not a brief against privatization.  One can make a plausible case, however,  that 

privatization should have been delayed until other reforms were well underway so that the 

economy could have been stabilized without running down state revenues.  We found  no article 

advocating such a position in the American press.  (Again, we cannot be certain that our search 

was 100 percent exhaustive, but surely any such article was rare.)  There were a handful of op-ed 

pieces or letters to the editor casting doubt on privatization, including two in the New York Times 

by Columbia’s Padma Desai.   Moreover, there were occasional claims in some op-ed pieces (in 

the Wall Street Journal) that Russia was actually doing very well and that  privatization and other 

reforms were indeed working. 

           In sum, then, no serious alternative ideas to shock therapy-type reforms were  discussed 

except on a literal handful of occasions--and then only briefly.    There were several calls for a 

reduction in Russian tax rates to encourage businesses to pay.  But as  noted, after 1992, we 

found no article that took gradualism seriously (except in the one passing case cited below).   

There was no discussion of a sequencing of particular reforms, which in academia is now getting 

a wider hearing.   The most interesting article, perhaps, was published by the Wall Street Journal 

in the fall of 1994 about a meeting of the Mont Pelerin Society.   Gary Becker was quoted as 

saying that “chaos (in Russia) was not all that bad.”  The brief,  745-word  article went on about 

Becker’s thoughts:  “He suggests that Russia’s infamous corruption and organized crime may 



 22 

even be providing the valuable service of easing market development by getting around state 

rules that often hamper what should be routine activities--such as importing goods (“Free-Market 

Group is Divided on How to Bring Capitalism to Ex-Soviet Bloc,” Sept. 30, 1994).  

        On the other hand, Ronald Coase was quoted as saying that “you can only move gradually.”  

This was one of the few remarks in favor of gradualism to appear in the financial press in a 

decade of reporting on the issue.   “He (Coase)  cites the example of China’s economy building 

up small enterprises based on the cultural unit of the family.  ‘To imbibe the principles of a 

market society takes a long time,’  says Mr. Coase, ‘because knowledge travels with great 

difficulty.’”     This is the only article we found that reported on such ideas.   

 

The About Face  

          Only after the financial crises of 1997 and 1998 did the financial press turn harshly critical 

of shock therapy and economic reform.  An article in Newsweek towards the end of the year 

reflected  a new tone--indeed, a new “narrative”-- that was virtually impossible to have read even 

a year earlier.   “Harvard economist Jeffrey Sachs and  (Anatoly) Chubais advocated ‘shock 

therapy’ for Russia...the elimination of most price controls and speedy privatization of state 

companies.  But the recipe didn’t work very well.  The freezing of prices initially led to 

hyperinflation, wiping out savings of average Russians.  And privatization resulted mostly in 

what Russians called the ‘great grab’--bankers, managers and outright criminal gangs taking 

control of the country’s most important assets for prices well under market value.”    Now,  

allegations of corruption against Chernomyrdin and Chubais among others also surfaced. 

         Although as  we noted, Russia bolted from economic crisis to crisis throughout the 1990s,  

it took the 1998 default for the press finally to do an about-face on shock therapy.   Even the 



 23 

former good guys--the reformers with” impeccable credentials”--were now at last susceptible to 

criticism.    “Washington’s most significant blunder was a failure to recognize that Yeltsin’s 

reformers were introducing a system that only worsened endemic corruption, crime, and 

cynicism.,” Newsweek went on. Another Newsweek article reported that, “Yeltsin’s Russia is a 

certified economic basket case, unable to meet its most basic financial obligations (whether to 

international bondholders in London or ambulance drivers in Vladivostok (“An Early Russian 

Winter,” Aug. 24, 1998)).”     The Manchester Guardian had a field day:  “Russia  has no legacy 

of free-market capitalism and attempts to short-circuit the transition process ignore the fact that it 

has taken two centuries for the West to develop its modern economic infrastructure (ibid).”  

                We could cite similar examples in much of the press coverage.    The fact that it took a 

crisis  for the press to criticize shock therapy directly, and how quickly they did once the crisis 

ensued,   is a sure sign of how dominant a “narrative” the  pure market solutions had been.  It was 

reinforced not merely by Washington but by Wall  Street and business interests.    “Experts” were 

consistently chosen from both areas.  Michael McFall, a foreign  policy specialist who spent  

time in Russia and is now with the Carnegie Peace Endowment,  says he was always surprised at 

how the press would quote  investment bankers who had a vested interest in bolstering the 

Russian reformist regime.   

         Again, this is not a brief against most of the tenets of Russian economic reform.    But it is a 

brief for a variety of points of view, for  the recognition of  the true interests of news sources, and 

for the courage to go against the dominant “narrative” of the time, even if it means losing friends 

in Washington and Wall Street, and maybe among readers.   Alternative views were simply not 

aired.  As noted, there was little serious and in-depth discussion of more gradual adoption of 

some reforms, the order and sequencing of reforms, the absence of required institutions and 



 24 

industries, or intelligent ways to provide a social net for the Russian people.   Despite China’s 

success at transforming its economy slowly, for all intents and purposes, there was no discussion 

of China as a model--no doubt for ideological reasons.  Thus, the American press repeatedly 

mistook economic reform for democratic reform.   But slower economic reforms were indeed 

compatible with democratization, and may have even helped make it more durable.  

           One important point still not recognized in the press is how both the Administration and 

the Russian reformers were urged  to make reforms because it would raise the confidence of the 

investment community, whether or not those reforms were required.    Washington was often 

perturbed when Yeltsin dismissed a well-known Russian reformer  more  by its immediate effect 

on the financial markets and the willingness of banks to lend money  than for what it might mean 

for the future of the Russian economy itself.    The IMF had a similar influence over Russian 

reform, largely subscribing to rapid economic reform and not nearly as divorced from political 

matters as it insisted it was.   As the Oxford political scientist Ngaire Woods points out, the IMF 

made a large loan to support Yeltsin’s presidential campaign in 1996 when he was most 

threatened by the Communist Zyuganov.   

 

2.  THE LIBERALIZATION OF CAPITAL ACCOUNTS  

The Absence of Reporting  

The Asian financial crisis marked a turning point in financial reporting about deregulated 

global financial markets.  Moreover, what became known as the Washington consensus  was at 

last open to criticism.  Consider the following lengthy excerpt from a New York Times article.  

        “...some economists also say that if those (Asian) countries had weak foundations, it is 
partly because Washington helped supply the blueprints.  They argue that the Clinton 
Administration pushed too hard for financial liberalization and freer capital flows, allowing 



 25 

foreign money to stream into these countries and local money to move out.  In many cases, 
foreign countries were happy to open up in this way because they thought it was the best road to 
economic development, but a wealth of evidence has shown that overhasty liberalization can lead 
to banking chaos and financial crises. 
     Even some former Administration officials acknowledge that they went too far.  Mickey 
Kantor, the former trade representative and commerce Secretary, now says that the United States 
was insufficiently aware of the kind of chaos that financial liberalization could provoke.  ‘It 
would be a legitimate criticism to say that we should have been more nuanced, more foresighted 
that this could happen,’ he said.  
       Speaking of the risks of financial liberalization as the best thing for other countries, it is also 
clear that it pushed for free capital flows in part because this was what its supporters in the 
banking industry wanted.  ‘Our financial services industry wanted into these markets,’ said Laura 
D’Andrea Tyson, the former chairwoman of President Clinton’s Council of Economic Advisers 
and later head of the National Economic Council. “How U.S. Wooed Asia to Let Cash Flow In,” 
February 16, 1999).” 
 
 
      This is excellent reporting--as good as it gets, in my view.     But it would have been far more 

useful had it been published before the Asian financial  crisis, not in the winter of 1999, nearly 

two years after the crisis had begun.     In  fact, we found no article in the press we surveyed that 

questioned the liberalization of capital flows into developing nations until late in 1977, after the 

Thai baht had plummeted.     Further, there was no article in a mainstream U.S. publication in the 

1990s in which the implementation of capital controls drew favorable coverage until the Asian 

crisis was well underway.  

            This is a rather stunning finding.  It partly reflects a simple lack of sophistication on the 

part of American financial journalism.  These were complex, technical matters for which there is 

little tradition of reporting even in the best of America’s financial publications.  In Europe in 

general,  capital controls and the movement of currencies were of more general interest.   Of the 

publications we surveyed (we did not survey The Financial Times), only The Economist, 

ironically enough,  published articles on capital controls before 1998 that were even mildly open 

to their adoption.  The Economist’s interest had  partly  to do with crisis in the European pegged 



 26 

rated system at the time, which short-term capital flows helped undermine.     The Economist 

reported on the possible resurrection of capital controls in 1992 in a piece entitled  “The Way We 

Were (Oct. 3, 1992).”    But the Economist did not abandon the matter.   In an article in early 

1995, the magazine surprisingly wrote in partial favor of Chile’s controls:    “For all these 

reasons, it would be wrong to conclude that  capital controls are a sensible long-term policy, 

although some restrictions may be appropriate for countries in the early stages of economic 

reform, or as a temporary measure when large amounts of foreign capital flood in unexpectedly.  

Many developing countries would indeed do well to copy the Chilean model  (Capital 

Punishment, Feb. 4, 1995).” 

         A lack of tradition cannot completely explain such the lapse on the part of the American 

press to address such issues.   The Tobin tax had been under wide discussion in the late 1970s 

and in the 1980s, for example.   Moreover, there were some prominent academic  experts who 

were discussing the issues rather volubly, including Barry Eichengreen of the University of  

California at Berkeley.   Robert Wade of Brown was also an articulate voice in the field from a 

mainstream university, though he  is a political scientist.     In retrospect, it is clear that such 

mainstream figures as Joseph Stiglitz and Jagdish Bhagwati had their doubts as well.   

           In the fall of 1995, in fact, The Economist  ran a long piece citing Eichengreen’s (et.al.) 

work.   “The authors concluded that the scope for self-fulfilling attacks on currencies has 

increased as capital flows have become more mobile,” the magazine wrote.  It  further noted that  

the authors, “would require banks to make compulsory non-interest-bearing deposits with the 

central banks in some proportion to all their domestic-currency lending to non-residents. (“Not-

so-divine Intervention,” Oct. 7, 1995).”  



 27 

           Over these same years, fears of globalization were addressed only in the most  general  

ways in the financial press.  Non-financial issues usually attracted the most attention.  There were  

reports of sweatshop labor, for example.   The debate over Nafta raised concerns over undiluted 

free trade and its effects on jobs.  Similarly, the  risks of the international flow of capital 

stimulated stories about job losses.  But the dangers of speculative excess due to unregulated 

capital flows were, in our reading, never raised.  As for the need for more regulation of these 

capital flows, this too was rarely raised.  When it was, the argument was quite general.    The 

New York Times occasionally reported on the lost power of governments as multinational 

companies and global trading superseded domestic authorities.    But the conventional wisdom of 

the time about capital controls was that they  were utterly impracticable.  In 1992, after the 

European currency crisis, The New York Times  at least raised the fears when it wrote, “A 

generation ago, in the late 1960s, countries with currencies under attack by speculators could and 

did resort to capital controls, making it harder to move money into or out of the country in 

question.  Now, such actions by major industrial countries are almost unthinkable, and are 

seldom even mentioned.  ‘Governments  have lost power to control capital, and they probably 

have lost it forever,’ said David C. Roche, a global strategist for Morgan Stanley (“Why 

Currencies Move Faster Than Policies”, Sept. 23, 1992).”  

            The Times cited a number of investment bankers  who made the same comments about 

the lost domestic power of governments.   The newspaper essentially took for granted that given 

the volume of cross-border transactions, controls were no longer possible, as did  most  

publications.    The  Tobin tax, though discussed,  was generally seen as a dinosaur of earlier 

years.  But of course such an attitude reflected the views, and indeed the profit-making  

objectives, of Wall Street and other financial participants.  It also well  reflected the view of the 



 28 

Clinton Administration and the Federal Reserve.  In these sophisticated and technical fields,  the 

financial press in America was more dependent on its principal sources--Wall Street and 

Washington--than in most other areas.  Increasingly abandoning its watchdog posture, and 

increasingly becoming an insider, the financial press was especially vulnerable in these areas.     

Timothy Metz, a reporter for the Wall Street Journal for twenty-three years, also says pithy 

stories are no longer the first priority.  “Entertainment value is so important these days,”  says 

Metz.  “Now breezy feature stories are on the front page.  More serious stories are in the back.”      

          In general, then, the financial press was fully in the camp of the liberalization of capital 

controls.    The stage had been set in the early 1990s.    The ideology had veered sharply towards 

the thinking of an economist like John Rutledge, who wrote in Forbes in 1992 that, “the 

responsibility of the new president will be to create more attractive conditions for capital.  Trying 

to reverse the trends with protectionism and capital controls is not the answer.  With today’s 

technology, capital controls would be entirely ineffective. (“The Right Kind of Industrial 

Policy?”, Jul. 6, 1992).” 

     The Clinton Administration, under the guidance of Robert Rubin, had essentially  adopted this 

line, and the financial press generally accepted it.    Again,  this is not a brief for the reversal of 

capital flows.  But amelioration deserved consideration.  Berkeley’s Eichengreen believed fully 

in the opening up for capital markets around the world and in the importance of foreign capital in  

developing nations.  But he also believes in the occasional adoption of controls.   

      The financial press did not understand how aggressive the Administration was in liberalizing 

capital accounts.  I believe it generally assumed that such liberalization was simply inevitable.   

Certainly no one on Wall Street demurred, and few prominent academics  other than those 

mentioned considered the problem urgent.  They probably would not have gotten a hearing, 



 29 

anyway.   (One unexplored theme that keeps arising as we researched this paper is that 

economists,  too, increasingly seemed to tailor their views according to what the market would 

bear.)    

         A former Treasury official told me that a few colleagues  in the department  would raise 

questions about the unbridled opening of markets, but many believed  vigilance in this area was 

the province of the Federal Reserve.  After all, it was the Fed who was chartered with 

responsibility for strength and sobriety of financial institutions.   But Alan Greenspan, of course, 

had no  predisposition to consider controls.   As late as 1998 in the midst of the financial crisis,  

Greenspan published the following in  the Cato Journal: “It should be recognized that if it is 

technology that has imparted the current stress to markets, technology can be used to contain it.  

Enhancements  to financial institutions’ internal risk-management systems arguably constitute 

the most effective countermeasure to the increased potential instability of the global financial 

system.  Improving the efficiency of the world’s payment systems is clearly another.”   

        Greenspan goes on:  “The resort to capital controls to deal with financial market 

disturbances of the sort a number of emerging economies have experienced  would be a step 

backwards from the trend to toward financial market liberalization,  and in the end  would not be 

effective.  The maintenance of financial stability in an environment of global capital markets, 

therefore, calls for greater attention by governments to the soundness of public policy ( “The 

Globalization of Finance,” Winter 1998).”        

 

How the Asian Financial Turned  the Press  

       As  with shock therapy, a crisis was required to change the “narrative” about capital 

liberalization that the press had so uniformly adopted in the 1990s.  But so ingrained was the 



 30 

Washington-Wall Street point of view that even after so many developing economies were 

brought to the brink by the chain of events that began in Thailand in 1997, many prominent 

publications retained the view.  Consider the Newsweek columnist Robert Samuelson, one of the 

more thoughtful conservative commentators in the nation:  “Countries became overdependent on 

foreign capital, which, having entered in huge amounts, is trying to leave the same way...  What 

initially triggered the reversal was the recognition that much foreign money had been squandered 

through ‘crony capitalism’ or misguided industrial policies (“Global Capitalism R.I.P.?” Sept. 

14, 1998).”    According to Samuelson, then, the causal direction did not  flow from unwise 

speculators but from unwise borrowers.  Crony capitalism didn’t exist on Wall Street but only in 

the treasuries of developing nations.   It was tampering with the market--cronyism and industrial 

policy--not the speculative market itself  that was to blame.    

               But no where was evidence of the embeddedness of this “narrative” so obvious than in 

a cover story Time magazine did  on Robert Rubin, Lawrence Summers and Alan Greenspan 

entitled The Three Marketeers (Feb. 15, 1999.)   In Time’s breathless style (his  intellect   “never 

fails to dazzle”),   the piece lionized the three as saviors of the financial system.  While some 

publications correctly asked who lost Russia, Time loudly proclaimed that these three saved the 

world economy.   The attitude about who caused  the crisis was similar to the quieter 

Samuelson’s of Newsweek.  “...those economies had trundled billions of dollars into useless real 

estate and industrial development.”  No American or Japanese bankers were cited to share even 

part of the blame here.  

       Perhaps such simplifications are understandable.   These are not simple issues.  But Time 

went much further.   “Rubin, Greenspan and Summers have outgrown ideology,” the magazine 

insisted.  “Their faith is in the markets and in their own ability to analyze them.”   The 



 31 

conversion of some of the financial press is nowhere clearer.  Beginning with Daniel Bells’ End 

of Ideology, which saw ideology only as Marxist, and Fukuyama’s End of History, which saw 

free-market theory as purely pragmatic, much of the American press failed to see that there could 

be ideological underpinnings in free-market reforms.    

           In the cover story cited above,   Time almost offers us a caricature.   “The pragmatism  (f 

Rubin, Summers and Greenspan) is a faith that recalls nothing so much as the objectivist 

philosophy of the novelist and social critic Ayn Rand, which (sic) Greenspan had studied 

intently,” wrote Time.  I know of few philosophers who would call followers of Ayn Rand 

ideology-free, other than perhaps followers of Ayn Rand. 

           Most of the financial press, however, followed another course after the ramifications of 

the financial crisis became clear.  They at last became critical of unbridled   liberalization of 

markets and the role of the IMF.    But even in these  cases, the press did not lead but follow the 

urgent writings of a few prominent mainstream economists. One exception was a New York 

Times story  towards the end of  1997 (Dec. 29, 1998).   The reporter Louis  Uchitelle followed 

up with an inside-page  story from the World Economic Forum in Davos on the same subject in 

February, 1998 (Feb. 2, 1998).    But it was the pronouncements of prominent economists that 

turned most of the press towards a more critical attitude.     In a front-business page  profile later 

that spring on Joseph Stiglitz, chief economist of the World Bank and the former Clinton 

Administration economist,  spoke in favor of the occasional use of capital controls,  which put 

him at odds  with the U.S. Treasury’s viewpoint (May 31, 1998). 

        Outright criticism  of the IMF was led,  ironically, by Jeffrey Sachs, who wrote several op-

ed pieces for various publications.   It was followed by an article in Fortune in August by Paul 

Krugman of MIT,  which proclaimed the value of exchange controls.     When Malaysia finally 



 32 

invoked exchange controls, the issue at last became front-page material.    A story in the Times’ 

News of the Week in Review on September 12th  was headlined, “The Invisible Hand’s New 

Strong Arm.”    The reporter,  David  Sanger, went on to write, “Suddenly, many believe that the 

best way to practice capitalism is to make sure that once the capital pours in it can’t pour out all 

at once.”    Sanger then quoted Morgan Stanley’s Asian operations chief as saying, “It’s only a bit 

of an overstatement to say that the free-market-IMF-Bob Rubin-and-Larry Summers model is in 

shambles.” 

               This was an extraordinary about-face in the thinking of market participants, and one in 

which the press at last joined.     In ensuing weeks, many stories, including a fine four-part series 

about the limitations of markets by the Wall Street Journal, at last made the front pages.  As one 

reporter for  a major newspaper noted,  “This crisis really has people scared here that the markets 

aren’t working.”   But if so, the  financial media should ask themselves why they weren’t better 

prepared?  If economists like Stiglitz, Sachs and Krugman (and also Bhagwati) hadn’t come 

forward, the financial press’s reaction to events may have changed far less.  

            The  most impressive piece of journalism was the four-part series by the New York Times, 

from which we cited the earlier excerpt.    The reporter, Nicholas D. Kristof, along with David 

Sanger, closely documented how the Administration was determined to liberalize markets.  

“Referring to Mr. Rubin, Mr. Kantor and the late Commerce Secretary Ron Brown, Mr. Garten 

(Jeffery Garten, a former Commerce official and now dean of Yale School of Management) said, 

‘there wasn’t a fiber in those three bodies--or in mine--that didn’t want to press as a matter of 

policy for more open markets wherever you could make it happen... In retrospect we overshot 

and in retrospect there was a certain degree of arrogance.’”    The reporters cite a particular 



 33 

example where the Administration pressed Korea to liberalize markets faster in order to become 

a member of the OECD. 

        As refreshing as this reporting is, it also reminds us of the deeper concern that is the theme 

of this paper.   This reporting would probably never have made the light of day if there had been 

no severe crisis.    Furthermore, despite the persistent and intelligent toiling of non-mainstream 

economists about these issues, and even a few mainstream economists, the press only turned its 

attention to the matters when a few especially prominent economists publicly criticized the 

prevailing views.  The job of journalism is to ferret out other points of view,  but in my view,  the 

financial press has largely lost the initiative in many areas of importance.  

 

Conclusion and Suggestions  

The  financial press had an enormous part in the policies developed in America 

concerning economic reform in the former Soviet Union and the liberalization of international 

financial markets.    The power of the financial press has not been lost on business.  Public 

relations is now a vast and growing industry in America, which is far larger and most 

sophisticated than it was only twenty years ago. “The degree of promotion is more powerful than 

I’ve ever seen it,”  says an editor of Business Week,   Chris Welles.   “Even the academics now 

have consulting arrangements with business.”   

           I have not addressed the dominance of much of the academic community by what is 

conveniently called mainstream economics.  The most influential academic departments in the 

nation increasingly speak with only one voice.  Moreover, it is arguable that voice also bends to 

desires of its audience.   Barry Eichengreen argues that those who favored gradualism in Russia 



 34 

never presented a cohesive case.  But it could well be that, if this is so, it is because there was no 

obvious outlet for such a case--no demand for the product.   

          In such an environment, I believe new institutions are needed to convey alternative points 

of view.   When Milton Friedman faced what he believed was a similar bias in the press in the 

1960s--this time in favor of a moderate Keynesianism--he used his own university effectively to 

forge a national counter-argument.  By the 1970s,  economic events, principally inflation, became 

an ideal environment in which to expand his influence.    The conservative establishment in 

America has made extraordinary progress in creating institutions--think tanks, academic 

departments, journals and other media--to disseminate their point of view.    

             Although there are indeed liberal publications and a handful of alternative academic 

departments, they are less effective at getting their views across.  I believe there should be a more 

concerted effort to diversify academic institutions and to criticize on a consistent and specific  

basis the financial media’s coverage of events.  The Century Foundation, for example, has 

accomplished this admirably concerning the Social Security debate.    Should the U.S. enter a 

recession, or the stock market collapse, the environment would be more conducive to alternative 

views, just as it has been since the financial crises in Asia.   Friedman and his acolytes, as noted,  

benefited from inflation and slow growth.   But it would be a mistake to believe that the financial 

press’s recent receptivity to capital controls or slower economic reforms in Russia will be long 

lasting.  There are already signs that old biases are rising again-- a recent article on Nigeria in the 

New York Times, which excoriated the leadership for not making early market reforms,  is a good 

example.   The influence of the markets will remain powerful.       

         In my view, the highest priority should be something entirely different than partisan 

economics, however.   I would propose  a Center for Economic Dialogue that regularly presents 



 35 

all responsible points of view on major issues of public interest-- including with equal emphasis 

serious alternative views to the prevailing conventional wisdom about liberalizing markets.    It 

would be both a debating forum and a publications institution that in equal part is targeted to the 

economics profession and to the financial press.   

         At the very least, the influence of the financial press must  be recognized by those who seek 

to affect national and international economic policy.  The tendency by the press towards single 

“narratives”  should no longer surprise.   If the tendencies of  the financial press are understood, 

those with alternative ideas can make themselves heard, but not without effort and determination.  

It will not happen automatically, and surely not simply based on the strength of one’s argument. 


